Over Joyce van Dobben

Joyce van DobbenJoyce van Dobben, geboren in Den Haag, verhuisde na haar 10e jaar naar Haarlem en woont tegenwoordig in Spaarnwoude.

Als kind zat zij vanaf haar 4e jaar altijd al te tekenen en ze herinnert zich dat ze altijd het gevoel had dat er van alles in haar potlood zat dat "er uit"  moest!  Eind jaren '40 was er nog (altijd te) weinig papier beschikbaar dus het waren vaak gewone kladblokjes waar zij het dan maar mee moest doen. Of soms met stalen behangpapier, die waren mooi groot. Het maakte allemaal weinig uit want alles was goed zolang er maar één blanco kant aan zat.

Joyce werd ooit uitgeloot bij het toelatingsexamen Kunstnijverheidsschool (later de Rietveld academie) omdat er 200 aanmeldingen waren voor ongeveer 80 plaatsen. Ook dit maakte uiteindelijk niets uit, want Joyce ging (al dan niet autodidact) succesvol verder en bekwaamde zich in de meest uiteenlopende technieken.

Tekenlessen heeft ze nooit gehad. Wel heeft ze ruim 4 jaar (1970-1974) wekelijks privé  schilderlessen gehad in olieverfschilderen (klassieke stijl) van wijlen Jan Grunstra die op zijn beurt nog les heeft gehad van H.F. Boot in Haarlem. Joyce kijkt terug op een voor haar dierbare periode waarin zij veel heeft geleerd - en geschilderd!

De onderwerpen die zij haar hele leven lang het liefst schildert en tekent zijn altijd dieren geweest. Voornamelijk paarden, honden en vogels. Zij leeft zich in in haar onderwerp en begint altijd met de ogen om zo het gevoel te versterken dat er inderdaad al een vorm van  "contact" is.

Inmiddels is zij in de jaren '70 moeder geworden van twee mooie kinderen die de nodige tijd en aandacht vroegen. Toch heeft zij kans gezien om ook in die tijd nog een aantal opdrachten voor paarden-portretten in olieverf te maken.

Atelier Spirnerewald

Atelier Spirnerewald In 1982 verhuist zij met haar gezin van de binnenstad van Haarlem naar een huis "buiten"  waar zij een groter atelier tot haar beschikking krijgt.  Mede omdat het huis op historische grond ligt, heeft Joyce het de naam " Atelier Spirnerewald"  gegeven, de middeleeuwse naam voor Spaarnwoude.Toch, na jarenlang uitsluitend in opdracht paardenportretten te hebben geschilderd (afgewisseld met hondenportretten) kreeg zij een steeds sterkere behoefte aan meer afwisseling. 

Er volgt een boeiende en gevarieerde tijd van onderzoeken, leren en uitproberen. Uiteindelijk blijven er een aantal technieken over: het beschilderen van eieren van hun toenmalige kippen en ganzen en van struisvogel- en nandoe eieren. Deze werden jarenlang rond Pasen in een bloemenwinkel in Haarlem, diverse winkels in Amsterdam en Den Haag en eenmaal in hotel Kasnapolsky in Amsterdam geëxposeerd. Er waren een paar vaste verzamelaars die jaarlijks uitkeken naar het komende aanbod.

Handbeschilderde eieren door Joyce van Dobben

 

Bisquit Aardewerk Beschilderen

Beschilderen van bisquit aardewerkBij toeval ontdekte Joyce het beschilderen van bisquit aardewerk (vooral tegels) dat daarna nog geglazuurd moest worden.  Het lukte in het begin met vallen en opstaan (onder-glazuurschilderen). Aansluitend daaraan heeft zij een cursus porselein schilderen gevolgd om deze techniek onder de knie te krijgen (opglazuur schilderen).  Inmiddels was er een eerste oven aangeschaft om alles zelf te kunnen branden! Plus een spuitcabine om te glazuren.

En dit resulteerde al snel in veel opdrachten  variërend van speciale gedenkborden, borden voor huwelijken of borden als speciale wedstrijd-prijzen. Al meer dan 25 jaar geeft een locale golfclub bij haar jaarlijkse wedstrijd drie borden uit als 1e, 2e en 3e prijs. De deelnemers schrijven zich speciaal in om zo'n bord te kunnen winnen. Omdat het zo leuk is om te doen, maakt ze ook grote decoratieve borden waarin de mooie oude 17e eeuwse druiven- en granaatappel motieven zijn verwerkt. Naar wens kan dit in de op- óf onderglazuur techniek gedaan worden.

Decoratieve Tegeltableaux

Tegeltableaux kopieënKennemer Golfclub Tegeltableau detail opname Joyce maakt grote tegeltableaux-kopieën naar oude voorbeelden (o.a. voor open haarden en diverse schouwtjes zoals in de afbeelding hiernaast).

Maar de tegeltableaux kunnen ook toegespitst zijn op de naam van een huis of een ander decoratief onderwerp.

 

Een mooie opdracht was een groot, vorstbestendig, tegeltableau voor de Kennemer Golfclub, waarop alle dieren en bijzondere planten zijn afgebeeld zoals ze daar in het terrein voorkomen. De afbeelding hiernaast is slechts één tegeltje van een tableau van maar liefst 8 tegels!

Calligrafie & Familiewapens

KallligrafiePoster HaarlemmerolieVia de Volksuniversiteit volgde Joyce een cursus Calligrafie. Dit was niet écht een favoriete bezigheid maar was verplicht als voorbereiding om te leren verluchten zoals in de oude middeleeuwse perkamenten getijdenboeken. Na afloop van de cursus verluchten werd zij in het  toen net opgerichte Nederlands Verluchters- en Calligrafen Gilde beoordeeld met  "gezel verluchten summa cum laude".

Aansluitend daaraan deed ze een cursus Heraldiek;  familiewapens schilderen (bij voorkeur op perkament).

De bijzondere poster in Art Nouveau (Mucha) stijl ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan in 1996 van de Oprechte Haarlemmerolie fabriek.

Beschilderen van Veren

Beschilderen van VerenBeschilderen van VerenVia haar in Canada wonende zusje, eveneens artistiek begaafd en zeer actief, ontdekte zij het schilderen met acrylverf op kalkoen- en andere veren. Een uiterst precies werkje omdat veren erg snel splijten als je er teveel druk op uitoefent.

De onderwerpen op vogelveren zijn hoofdzakelijk vogels. Deze zijn een aantal keren geexposeerd en verkocht op diverse tentoonstellingen en speciale vogelbeurzen.

Mystieke Vogelkaarten

Vogelvlucht naar het Paradijs - de mystieke kracht van het vogelrijk orakelset

Vogelkaarten - helende kracht van het vogelrijk orakelsetDe afgelopen 10 jaar, van 1999 t/m 2009, heeft zij als haar grootste project de illustraties gemaakt voor 2 sets mystieke (vogel)kaarten. Het is een uniek geheel geworden dankzij de ongekende inspiratie die zij hierbij ervoer! De teksten van beide sets zijn geschreven door Jane Toerien uit Kaapstad. De illustraties zijn in aanvulling op deze teksten ontstaan maar naar eigen invulling van de symbolen. Het maken van de 55 afbeeldingen voor deel 1 van de vogelkaarten 'Helende Kracht van het Vogelrijk' heeft 4 jaar geduurd.

Nadat dit in maart 2004 was uitgegeven (uitgeverij Altamira) bleek er bij Jane in Kaapstad gehéél onverwacht nog een 2e set te ontstaan. Deze set is een vervolg op deel 1. Aan de 66 illustraties voor deze nieuwe set heeft Joyce weer met ongelofelijk veel plezier, liefde, concentratie en geduld gedurende 5 jaar gewerkt. Deze set heet 'Vogelvlucht naar het Paradijs, de mystieke kracht van het Vogelrijk' uitgegeven in mei 2010. De afbeeldingen zijn met kleurpotlood gemaakt (in dit geval de onovertreffelijke kleurpotloden van Karisma, met pigmenten in 108 schitterende kleuren).

 

Wat er voor  de toekomst op stapel staat zijn metafysische schilderijen. Een logisch vervolg op de creatie van de prachtige symbolische vogelkaarten.